آداب تغذیه در طب اسلامی

تغذیه یکی از اصلی ترین امور انسانی ست. انسان برای حفظ سلامت و زنده ماندن ، میبایست تغذیه مناسب داشته باشد اما میزان و نحوه تغذیه بسیار حائض اهمیت است در اسلام تئوری هایی برای اصول تغذیه درست وحود دارد.

 

عدم تنوع غذایی

روشن است که منظور از عدم تنوع غذایی، صرفا در یک وعده میباشد. در غیر اینصورت خداوند همواره به بندگانش فرموده که از نعمتهای بیشمار و تنوع میوه ها و غذاها بخورند اما مقصود انباشته نکردن انواع غذاها در یک وعده در معده است.امام صادق ع در این مورد می فرمایند: دوست داشتم غذاهای رنگارنگ حرام میشد.

نهار ممنوع!

در طب اسلامی توصیه شده که روزانه دو وعده(صبحانه  وشام) صرف شود. شخصی از سنگینی معده و احساس سیری دائمی شکایت میکرد امام صادق ع به او فرمودند: صبحانه و شام بخور و میان این دو چیزی نخور زیرا در این کار(خوردن در میان دو وعده)، بدن فاسد میشود. ایا نشنیدی که خداوند تبارک و تعالی میفرماید: برای آنها روزی مقدر شده، صبح و  شب. (الکافی ۲: ۱۶۱، المحاسن: ۴۲)

 

اهمیت وعده شام

برخلاف وعده نهار که میبایست ترک شود، وعده شام بسیار حائض اهمیت است. اما میبایست در اول وقت صرف شود. پیامبر گرامی اسلام ص میفرمایند: ترک شام، پیری زودرس بدنبال خواهد داشت.(دعائم الاسلام ۲: ۱۴۴ ح ۵۰۵، و عن أبی عبداللّه ع فی المحاسن: ۴۲۲ ح ۲۰۴)

 

زمان صرف شام

امام صادق ع میفرمایند: شام پس از نماز عشاء شام پیامبران است.

 

شام انرژی بخش است

امام صادق ع: کسی که در یک شب شام نمیخورد، نیرویی از بدنش کاسته میشود که هرگز به بدنش باز نمیگردد.

 

شام و ژنتیک

امام رضا ع: در بدن انسان رگی(ژنی)  بنام عشاء وجود دارد. اگر انسان شام نخورد، این رگ(ژن) انسان را تا صبح نفرین میکند و میگوید: خدا گرسنه ات کند همان گونه که مرا گرسنه کردی. خدا شما را تشنه کند همانگونه که مرا تشنه کردی. لذا کسی شام را ترک نکند.(الکافی ۶: ۲۸۹ ح ۱۲)

 

پرهیز از پرخوری

در روایات تاکید شده که انسان قبل از سیری کامل دست از خوردن بکشد. همچنین در حالت سیری، شایسته نیست که انسان چیزی بخورد. پیامبر گرمی اسلام ص: خوردن در حالت سیری، موجب ابتلا به پیسی میگردد.(الصدوق: ۳۲۴)

 

امام صادق ع میفرمایند: تمام بیماری ها از سیری است بجز تب که از بیرون وارد بدن میشود.(الکافی۶: ۲۶۹ ح ۸، المحاسن: ۴۴۷)

 

اما با اینحال استثنایی وجود دارد. برای مثال شخصی میگفت شام را خورده است اما با اینحال امام اصرار ورزیده به او فرمودند: (بیا و دوباره بخور.) ائمه ع میفرمودند: کسی که ما را بیشتر دوست دارد، کسی است که بیشتر با ما غذا میخورد.(انظر الوسائل ۱۶: ۵۳۱ باب ۲۵ من أبواب آداب المائده)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X