غذاهای مفید برای درمان ضعف بدن

ضعف بدن و قدرت بدنی هر شخص، به قلوه پی آن فرد بستگی دارد. قلوه پی غده ای است که موجب رشد بدن میشود و از این جهت ضعف بدن را برطرف مینماید. 

 

امام صادق ع : ضعف بدن و نیرومندی بدن از پیهی دو قلوه یا همان قلوه پی است.(تحف العقول: ۳۷۰، البحار ۷۵: ۲۵۴ ح ۱۲۴)

 

امام صادق ع : ضعف صدا و نیرومندی و پایین و بالا بودن صدا از قلوه پی است.(تفسیر القمی ۲: ۲۳۸، البحار ۱۴: ۱۴۱ ج ۹)

برای ضعف بدن چه بخوریم؟

گوشت

گوشت همیشه جزو ثابت سفره اکثر مردم جهان بوده و هست اما آنچه اهمیت دارد این است که انتخاب نوع گوشت و میزان مصرف آن باید رعایت شود.

 

امام باقر ع: خوردن گوشت شنوایی و بینایی و نیروی انسان را افزایش میدهد.(دعائم الأسلام ۲: ۱۰۹، مستدرک الوسائل ۱۶: ۳۴۳ ح ۲۰۰۹۷)

شیر

امام صادق ع: شیر بخور، گوشت را میرویاند، استخوان بدن را تقویت نموده و درشت میکند و بدنبال آن بدن را تقویت مینماید.(المحاسن ۲: ۴۹۲ ح ۵۸۲)

 

پخت شیر با گوشت

شیر و گوشت هر کدام غذایی بینظیر و سرشار از مواد آلی چون کلسیم پروتئین برای بدن هستند. اما ترکیب این دو با هم نیز معجونی ست برای تقویت و رفع ضعف بدن.

اثبات این مطلب روایتی است از امام علی ع: هرگاه مسلمانی ضعیف شد گوشت با شیر بخورد.(المحاسن ۲: ۴۶۷ ح ۴۴۴)

 

خوردن بِه با دانه

خوردن به با دانه اش (و گوشت با شیر)موجب تقویت قلب میگردد.

سویق

در چند مطلب از خاصیت بینظیر سویق صحبت شده سویق ها  در اصل از گندم و جو تهیه میشوند و جزو غذاهای سالم، ساده و سبک اما پر خاصیت اند. غذایی که بارها در احادیث به فواید آن اشاره شده است از جمله:

-امام صادق ع فرمودند: کسی که ۴۰ صباح ناشتا سویق بخورد، دو کتفش پر از نیرو و توانایی میشود.(المحاسن ۲: ۴۸۹ ح ۵۶۴)

-امام کاظم ع میفرمایند: اگر سویق را ۷ مرتبه بشویید و مصرف نمایید، فواید زیادی دارد؛ تب را برطرف کرده و نیرو را در دو ساق پا نازل میکند.(المحاسن ۲: ۴۹۰ ح ۵۶۸، الکافی ۶: ۳۰۶ ح ۹)

 

غذاهایی مفید برای ضعف بدن

حلیم

حلیم غذایی مقوی است که از گوشت و گندم تهیه میشود. این غذا از دیرباز صبحانه ای مقوی به شمار میرفته است با اینحال تهیه این غذای خوشمزه به آن سختی ها هم نیست! کافیست گندم ها را بخیسانید و سپس بپزید. گوشت(بهتر است گوشت بوقلمون باشد) را جدا گانه با ادویه بپزید و سپس به گندم در حال پخت اضافه نمایید.

 

 

امام صادق ع به نقل از حضرت علی ع میفرمایند: حلیم بخورید، سبب نشاط انسان برای عبادت و بندگی میشود. (الکافی ۶: ۳۱۹ ح ۱، المحاسن ۲: ۴۰۴ ح ۱۰۴)

پیامبر گرامی اسلام ص میفرماید: جبرئیل بر من نازل شد و بمن امر فرمود که حلیم بخورم تا کمرم را جهت عبادت تقویت نمایم و توان عبادت را داشته باشم. (مکارم الأخلاق: ۱۶۳)

 

 

کواکب

کواکب، نوعی آش است که از برنج و باقلی و نخود تهیه میشود. امام صادق ع به ولید بن صبیه فرموده اند: به خانواده خود در زمستان چه غذایی میدهید؟ ولید عرض کرد گوشت میدهم. امام فرمودند: در صورتی که گوشت نباشد چه چیز میدهید؟ گفتم روغن زرد. امام فرمودند: چرا از کواکب استفاده نمیکنی که بدن را نیرومند میکند یعنی آشی که از سه چیز است یعنی برنج و نخود و باقلی و غیر همچون ماش، عدس و …

این آش ثلاثه است یعنی از سه چیز تهیه میشود: برنج و نخود و باقلی. (و بهتر است بیشتر از سه نباشد که موجب سردی میگردد.) برای تهیه آش همه مواد را ابتدا آسیاب کرده و سپس میپزید و مثل  بلغور آن را میکوبید. از این آش خوشمزه میتوانید بعنوان صبحانه عالی استفاده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X