آب درمانی با انواع آب

آب مایع حیات است،این جمله معروف نشان از اهمیت آب دارد. این جمله میگوید که زندگی و زنده ماندن از آب است. میدانیم که حجم زیادی از بدن ما را آب تشکیل داده بهمین خاطر هم زمانیکه بدن ما دچار بیماری شود میتوان آن را با نوشیدن آب درمان کرد یعنی درمانی مطابق با بدن.

 

آب آسمان

کلینی به نقل از امیرالمؤمنین ع : آب آسمان را بنوشید چرا که بدن را تطهیر میکند و بیماریها را دفع مینماید. خداوند تبارک و تعالی در قرآن میفرماید: برای  شما از آسمان آب نازل میکند تا شما را تطهیر نماید و رجز شیطان و آسیب شیطان را از شما دور کند تا دلهاتان را محکم و قدم هایتان  استوار گردد.(ا­لکافی ۶: ۳۸۸ ح ۲)

پیامبر گرامی اسلام در منزلت آب آسمان میفرمایند: آیا به شما نیازموزم دارویی را که جبرئیل به من آموخت تا دیگر نیازمند طبیب و دارو نباشید؟ عرض کردند: بله.  پیامبر ص فرمودند: اگر کسی اب باران را بگیرد و سوره حمد را هفتاد مرتبه روی ان بخواند، و قل اعوذ بربالناس هفتاد مرتبه قل اعوذ برب الفلق هفتاد مرتبه و صلوات بر پیامبر ص هفتاد مرتبه و تسبیح خداوند را هفتاد مرتبه روی آن بخواند، و از آن آب هفت روز متوا­لی، صبح و شب بخورد، دیگر نیازمند طبیب و دارو نخواهد بود.(دعوات الراوندی: ۸۲)

 

 

آب نیسان

آب نیسان، آب بارانی است که از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ببارد. در روایات آمده که برای نوشیدن این آب به منظور درمان، شایسته است دعا و آیاتی بر آن خوانده شود.(سوره حمد، سوره فلق، کافرون، ناس، توحید، آیه الکرسی) که هر کدام از سوره ها میبایست هفتاد مرتبه بر آب نیسان خوانده  شود. 

سید ابن طاووس در کتاب مهج الدعوات در خواص آب نیسان اشاره میکند به اینکه آب نیسان برای درمان هر بیماری موثر میباشد از جمله نازایی و میگرن. همچنین آب نیسان از برخی بیماریها چون ریح، سرماخوردگی، درد معده-شکم، قولنج، و … پیشگیری میکند.

بهتر است که هفت شب و روز از آب نیسان نوشیده شود

 

آب جوش

خواص آب جوشیده(ولرم) هم در طب اسلامی و هم در طب مدرن شناخته شده و به اثبات رسیده است. آب جوشیده شده در عملکرد صحیح دستگاه گوارش موثر بوده و نیز در تناسب  اندام و کاهش وزن هم تاثیرگذار است. نکته ای که باید توجه داشت این است که منظور آب جوشیده آب ولرم میباشد.

پیامبر گرامی اسلام ص : آب جوش برای هر چیزی مفید است و برای هیچ چیز هم ضرری ندارد.(مکارم أخلاق: ۱۵۷)

 

 

آب فاطر(ولرم)

کلینی از امام صادق ع نقل میکند که فرمودند: زمانیکه پیامبر ص افطار میکردند، ابتدا با حلوا یا شیرینی افطار میکردند اگر شیرینی یا حلوا نبود، با قند، شکر و یا خرما و اگر هم هیچکدام نبود، با آب فاطر افطار مینمودند و میفرمودند: معده و کبد را پاکسازی کرده دهان و بدن را خوشبو میکند. دندان ها و چشم ها را تقویت و بینایی را جلا میبخشد.  گناهان را میشوید و رگهایی(ژنهایی) که در حال هیجان و جهش هستند را تسکین میدهد. مره ای را که غلبه کرده تسکین میدهد. بلغم را قطع میکند و کرمی معده را خاموش مینماید و میگرن را درمان میکند.(الکافی ۴: ۱۵۲ ح ۴)

 

آب سؤر

منظور آبی است که مؤمنی نوشیده و مقداری باقی مانده است. در روایات بیان شده که باقی مانده آبی که یک مؤمن بیاشامد، شفا است.

حضرت علی ع میفرمایند: باقی مانده آب مؤمن، شفا و درمان است.(الخصال ۲: ۱۵۷)

 

آب ناودان کعبه

 

چشمه های آب گرم

پیامبر ص درمان با چشمه های آب گرم را قبول نداشته اند.

 پیامبر نهی فرمودند از درمان با آبهای بد بو و متعفن و این همان چشمه های آب گرمی است که در کوه ها میباشد و بوی گوگرد از آن متصاعد میشود و این آبئسرریز آب جهنم است.(الکافی ۶: ۳۸۹ ح۱)

 

آب زمزم

پیامبر گرامی اسلام در مورد آب زمزم میفرمایند: آب زمزم برای آن چیزی که بخاطر آن نوشیده شده است، درمان است.(الکافی ۶: ۳۸۷ ح ۵) از روایت این گونه بر می اید  که آب زمزمز باید با قصد و نیت خاصی نوشیده شود برای مثال برای درمان بیماری خاصی چون تب آب زمزم را بنوشید تا تب درمان گردد در این صورت تنها مشکل تب برطرف میشود و نه بیماری دیگری چرا که به قصد درمان تب نوشیده شده است.

 

آب فرات

امیرالمومنین ع به اهل فرات میفرمایند: به رودخانه ی شما دو ناودان از بهشت در آن میریزد. سپس امام صادق ع فرمودند: اگر فاصله بین ما و رود فرات چند میل بود از آب آن استفاده میکردیم و خود را با آن  درمان مینمودیم.(الکافی ۶: ۳۸۸ ح ۳)

 

 

نگاه به درون چاه زمزم

حضرت امیرالمومنین علی ع : نگاه کردن به داخل چاه زمزم، بیماری را برطرف مینماید.(الخصال: ۶۲۵)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X