درمان کمر درد در طب اسلامی

کمر درد، در روایات اسلامی تعابیر گوناگون دارد. یک تعبیر آن در زمینه ضعف جنسی میباشد. (آقایان) یا ممکن است معنی کمر درد احساس درد در ناحیه کمر باشد. همچنین درد سیاتیک که دردی ضربان دار است و به پاها میزند هم جزئی از دردهای کمری است.

 

درمان کمر درد با داروی گیاهی

ده مثقال(چهل و شش و نیم گرم) از لبنی عسل خشک(جامد) وساقه انجدان و هم چنین دو مثقال( حدود ۹ گرم) افتیمون را جداگانه آسیاب کنید. سپس لبنی عسل خشک و انجدان را با یک پارچه نازک الک نمایید (افتیمون نیاز به ا­لک ندارد) همه را با عسلی که کف آن گرفته شده مخلوط نمایید. موقع خواب دو مثقال از دارو را با آب ولرم میل نمایید.

 

تفسیر روایت:

 لبنی عسل ، شیره درخت اصطرک است. درخت اصطرک درختی است که شباهت زیادی به درخت به دارد در عراق رشد میکند و در ایران کمیاب میباشد. به شیره این درخت لبنی گویند. لبنی عسل دو نوع دارد:

  • نوع جامد که لبنی عسل جامد گویند این نوع برای درمان دردهای شکم و کمر مفید است. و رنگ آن تیره و سیاه میباشد لبنی عسل جامد روی برگ های درخت اصطرک جمع میشود.
  • نوع مایع که به آن، لبنی عسل میعه گویند. لبنی عسل مایع برای درمان بواسیر کاربرد دارد رنگ آن عسلی است لبنی مایع از خراش شاخه ها و تنه درخت بدست می آورند.

انجدان گیاهی است شبیه به گلپر اما بدون عطر!بعضیها انجدان را همان برگ و گل کما میدانند. در روایت گفته شده اصل الانجدان که در واقع منظور ساقه های گیاه است.انجدان دو نوع است ۱- معمولی برگ های کوچکتر و زردرنگ دارد ۲- رومی که سفید رنگ است. 

در روایات افتیمون یکی از درمان ها برای کمر درد است. هم چنین امام صادق ع میفرمایند:برخی گیاهان سودا را از طریق خونریزی دفع میکنند؛ مانند افتیمون. بنابراین میتواند دریافت که سودا یکی از دلایل کمر درد باشد. نکته:افتیمون آسیاب شده را نباید الک کرد زیرا دانه های ریزی وجود دارد که نباید جدا شوند.

عسل به اندازه دو برابر وزن مواد دیگر است. در واقع اگر لبنی عسل و ساقه انجدان و افتیمون جمعا ۱۰۰ گرم باشند، باید به اندازه ۲۰۰ گرم عسل اضا­فه شود.

 

 

درمان کمر درد شدید

پمادهای موضعی یکی از پرکاربردترین داروها برای دردهای مفصلی محسوب میشوند. در طب اسلامی هم دارویی گیاهی بنام پماد مفاصل (سنام) با کاربرد درمانی دردهای مفصلی بخصوص کمردرد مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

سایر موارد درمانی کمر درد:

  • حباری: امام کاظم ع : خوردن حباری جایز است و مشکلی ندارد. برای بواسیر و کمر درد خوب است و موجب زیاد همبستر شدن میشود.(الکافی ۶: ۳۱۳ ح ۶) نکته: به احتمال زیاد منظور همان بوقلمون است.

 

  • حلیم، برای درد کمر خصوصا کمر درد ناشی از ضعف جنسی مفید است.

 

  • تربت امام حسین ع: شخصی بنام جعفر جوزی از دو درد همزمان رنج میبرد یکی درد شکم و دیگری درد کمر (یا درد قلب و درد درون) امام باقرع به او توصیه کردند: از تربت  امام حسین ع استفاده کن.

 

  • حضرت علی ع به شخصی از قبیله همدان که کمر درد داشت، توصیه  نمودند: دستت را بر محل درد بگذار،و این آیه قرآن را سه مرتبه بخوان. «و ما کان لنفس ان تموت الا باذن الله کتابا مؤجلا و من یرد ثواب الدنیا نؤته منها و من یرد ثواب الاخره نؤته منها و سنجزی الشاکرین». سپس ۷ مرتبه بخوان سوره انا انزلنا را بخوان ان شاء الله از درد رهایی میابی.(طب الائمه: ۳۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X