درمان شکم درد در طب اسلامی

درد شکم و دل درد از جمله دردهای شایع است که در قسمتهای مختلف شکم بروز میکند. دردهای شکم میتواند ناشی از مشکلات گوارشی و معده باشد و یا دلایل دیگری در بروز آن نقش داشته باشند. در زیر راه های تسکین این درد را مرور میکنیم:

 

برای درمان شکم درد چه بخوریم

 

  • آب گرم

طبق توصیه امام علی ع برای درمان درد شکم، آب بنوشید.( به احتمال زیاد منظور آب گرم بوده) و این دعا را بخوانید: یا الله یا الله یا الله یا رحمن یا رحیم، یا رب الأرباب یا إله الآلهه یا ملک الملوک یا سیدالسادات اشفنی بشفائک من کل داء و شقم فإنی عبدک و ابن عبدک اتقلب فی قبضتک.(طب الائمه: ۲۸)

هم چنین خوردن عسل با آب گرم نیز در درمان درد شکم موثر میباشد.

 

  • داروی مرکب ۴

یکی از خواص داروی مرکب چهار، تسکین دردهای شکمی است.

 

  • عسل و سیاهدانه

روایتی از ابن بسطام: شخصی بنام ذریح محاربی از قرقر شکم خود نزد امام صادق ع شکایت داشت. امام پرسیدند: آیا درد شکم هم داری؟ گفت: بله، شکمم هم درد میکند. امام فرمودند: چرا سیاهدانه و عسل مصرف نمیکنی.؟(طب الائمه: ۱۰۰)

 

-گردو، درمان شکم درد عصبی

امام رضا ع به شخصی که به شکم درد شدید مبتلا بود فرمودند: هرگاه از درد زیاد شکم دچار دل پیچه شدی و خم گشتی و این درد سخت شد، یک عدد گردو روی آتش قرار بده. تا وقتیکه داخل گردو کاملا پخته شود و آتش آن را تغییر دهد. سپس پوشش آن را بکن و گردو را بخور. شکم درد و معده دردت فوراً همان ساعت ساکن خواهد شد.

-عوذه برای شکم درد

«بسم الله الرحمن الرحیم و ذَالنّون إذ ذَّهبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أن لَّن نَقدِرَ علَیهِ فَنادَی فی الظُّلُماتِ أن لا إله إلّا أنت سُبحانکَ إنّی کُنتُ مِنَ الظّالمینَ فَاستَجَبنا لَهُ و نَجَّیناهُ مِنَ الغَمِّ و کَذلِکَ نُنجی المؤمنینَ»( الأنبیاء: ۸۷) و هفت مرتبه خواندن سوره حمد برای تسکین درد شکم نافع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X