انواع غذا با برنج

برنج جزو غلات است و انواع مختلفی دارد اما آن نوعی که بیشتر مرسوم میباشد برنج سفید است. برنج دارای مقدار بالای کربوهیدارات، پروتئین و فیبر، هم چنین مواد معدنی همچون کلسیم، منزیم، پتاسیم و …. است.

غذای ساده با برنج

ما ایرانیها علاقه زیادی به استفاده از برنج داریم و همین موضوع هم موجب تنوع  در طبخ برنج در ایران میباشد. علاوه بر ایرانیها مردم بسیاری از جهان به برنج علاقه زیادی داشته و همواره برنج جزوی از وعده های اصلی اکثر مردم جهان محسوب میشود.

 

  • برنج با روغن پی(شحم)

برای درمان اسهال بسیار موثر است.

 

  • برنج خشک آسیاب شده

امام صادق ع به شخصی که از شکم درد شکایت میکرد فرمودند: برنج را بگیر، بشوی و در سایه خشک کن سپس آن را  بکوب(نیم کوب شود) از آن صبح ناشتا به مقدار یک کف بخور. (در روایت دیگر توضیح داده شده که اندکی آن را تفت داده، به مقدار یک اوقیه(۲۱۲ گرم) و اآن را بخور.(الکافی ۶: ۳۴۲ ح۶)

 

  • نان برنجی

امام صادق ع میفرمایند: چیزی در درون از صبح تا شب باقی نمی ماند بجز نان برنجی.(الکافی۶ : ۳۰۵ ح ۳)

امام کاظم ع : چیزی بهتر از نان برنجی، وارد بدن انسان لاغر نمیشود. فایده دوم آن اینست که درمان اسهال شدید است.(الکافی ۶: ۳۰۵ ح ۱)

امام صادق ع: به کسی که اسهال شدید دارد، نان برنجی بدهید. وارد بدن کسی که اسهال شدید دارد، چیزی بهتر از نان برنجی نمیشود. معده را دباغی کرده، بیماری را از بدن خارج میکند چه خارج کردنی! (الکافی۶: ۳۰۵ ح ۲)

 

  • برنج با سماق

برای درمان شکم درد و اسهال مفید میباشد. شخصی بنام حمران میگوید که امام صادق ع مبتلا به درد شککم بودند و عرض کردند که برایشان برنج بپزند و رویش سماق بریزند ایشان از غذا خورده و بهبود یافتند.(الکافی ۶: ۳۴۲ ح ۷)

 

  • سوپ برنج

امام صادق ع : به مدت دو سال یا بیشتر بیمار شدم خداوند بمن الهام نمود که از برنج استفاده نمایم. امر کردم برنج را شسته و خشک کردند و مقداری از آن را تفت داده و آسیاب کردم. سپس به دو قسمت تقسیم کردم قسمتی از آن را خشک مصرف کرده و قسمت بعدی را به سوپ تبدیل کردم. (المحاسن: ۵۰۲ ح ۶۲۸)

 

  • سویق برنج

سویق برنج برای درمان اسهال بسیار نافع است هم چنین از سویق برنج میتوان به عنوان چاق کننده و تقویت کننده استخوان ها استفاده نمود.

 

 

حدیث در مورد برنج

پیامبر گرامی اسلام ص:

  • کسی که می تواند برنج بخورد، از خوردن آن عدول نکند.

 

  • سید غذاهای دنیا و اخرت( در درجه اول) گوشت و در درجه دوم برنج است.(صحیفه الرضا ع: ۴۵ ح ۵۶)

 

  • برنج اولین دانه ای است که به یگانگی خداوند اقرار نموده است و اولین دانه ای که برای من به پیامبری اقرار کرده و برای برادرم حضرت امیر ع به وصی بودن شهادت داده است و برای امت من و یگانه پرستان به بهشت شهادت داده است(دعوات الراوندی: ۶۵)

 

  • هر چیزی که در زمین می روید و از آن خارج میشود هم بیماری و ضرر و هم شفا و درمان در آن است به جز برنج. زیرا درمانی است که هیچ آسیبی به انسان نمی رساند. برنج، انسان گرسنه را سیر و غذای انسان سیر را هضم میکند.(دعوات الراوندی:۶۵، دعوات الراوندی:۶۵)

 

امام صادق ع میفرمایند:

 بهترین غذا برنج است، آن را برای بیماران خود پنهان می کنیم.

ما بیماران خود را با برنج درمان می کنیم.(الکافی ۶: ۳۴۲ح ۴، المحاسن: ۵۰۲ ح ۶۲۶، الکافی ۶: ۳۴۲ ح ۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X