درمان بیخوابی با طب اسلامی

به شرایطی که شخص به سختی به خواب میرود و یا قبل از رفع خستگی و بسیار سریع از خواب برمیخیزد بیخوابی گوییم.خواب یکی از واکنش های طبیعی بدن برای رفع خستگی است. و اگر در روند آن اختلال بوجود آید مطمئنا مشکلاتی را بدنبال خواهد داشت که از جمله میتوان به مشکلات عصبی و اختلال در سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. وقتی شخص نتواند خستگی روز کاری را با خواب جبران نماید در تمام روز احساس سستی و بیحالی دارد. و نظم و برنامه های زندگی اش با اختلال مواجه میشود.

 

برای بیخوابی چه بخوریم؟

 

برگ چغندر

امام رضا ع میفرمایند: به بیماران خود بعنوان طعام، برگ چغندر بدهید زیرا برگ چغندر، دوا است. و هیچ عوارض و مشکلی ندارد. خواب بیمار را آرام میکند. (الاصول من الکافی، شیخ کلینی، ج۶، ص۳۶۹)

 

 

داروی مرکب ۶(قرص خون)

یکی از علت های بیخوابی، کم خونی میباشد که برای درمان آن داروی گیاهی مرکب ۶ که به قرص خون معروف است موثر میباشد.

 

کاهو

پیامبر گرامی اسلام ص: کاهو موجب خواب آلودگی است و غذا را هضم میکند.(مکارم الاخلاق، رضی الدین أبی نصر الحسن بن الفضل الطبرسی، ص ۱۸۳)

 

 

نوشیدنی ها

روایتی در این باب میفرماید: زیاد خوابیدن از زیاد نوشیدن است و زیاد نوشیدن از زیاد خوردن میباشد. (مصباح الشریعه – ترجمه مصطفوی ص ۱۸۴)

 

 

 

دعا برای بیخوابی

  • حضرت علی ع نقل میکند: حضرت فاطمه ع به سوی پیامبر از بیخوابی و کم خوابی شکایت کرد پیامبر به او فرمودند: ای دخترم بگو: یا مُشبِعَ البُطُونِ الجائِعَه و یا کاسِی الجنوبِ العارِیه و یا مُسَکنَ العروقِ الضَّارِبَه و یا مُنَوِّمَ العیونِ السّاهِرَه سَکن عُروقی الضَّارِبهَ و أذنِ لِعَینی نوماً عَاجلًا.

 

  • نافع است خواندن آیه الکرسی و آیه: إِذ یغشِّیکمُ النُّعاس أمَنَهً مِنهُ و ینزِّلُ عَلیکم مِن السَّماءِ ماءً لِیطَهِّرکم بِه و یذهِب عَنکم رِجزَالشَّیطانِ و لِیربطَ عَلی قُلوبِکم و یثبِّتَ بهِ الأِقدامَ (۱۱سوره انفال) و جَعَلنا نَومَکم سُباتاً(۹ سوره نباء)

 

  • امام صادق ع میفرمایند: هر وقت به بیخوابی دچار شدی، بگو: سُبحانَ الَّلهِ ذِی الشَّأنِ-دَائمِ السُّلطانِ العظیمِ البُرهانِ کلَّ یومٍ هُوَ فِی شَأن.

 

  • پیامبر گرامی اسلام به خالد بن ولید که مبتلا به بیخوابی بود فرمودند: آیا به شما نیاموزم کلماتی که اگر آنها را بگویید میخوابید؟! گفتند: بلی. پیامبر ص فرمودند: الّلهمَّ رَبَّ السَّماواتِ و مَا أظَلَّت- و ربَّ الأرضِینَ و مَا أقلَّت- و ربَّ الشَّیاطینِ و ما أضَلَّت- کن جَاری مِن بینِ خلقِک کلَّهِم جمیعاً- أن یفرُطَ عَلَی أحدُ مِنهُم أو یبغِی- عزَّ جَارُک و لَا إِلَهَ غَیرُک.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X