درمان لقوه (انحراف،فلج صورت)

لقوه، نوعی فلج عصبهای صورت است که نیمی از سر را درگیر میکند. در روایات اسلامی از لقوه بعنوان باد سرد یاد میشود و آن را نوعی التهاب میدانند. طب اسلامی، یکی از دلایل ایجاد انحراف صورت یا لقوه را هم بستر شدن در حالت سیری و نیز افزایش رطوبت بدن میداند.

 

درمان لقوه در طب اسلامی

 

۱-هضم کننده: زنیان، آویشن، سیاهدانه و نمک

پیامبر گرامی اسلام ص میفرمایند: هنگامی که مرکب چهارگانه را میخورم، هر غذایی را میتوانم پس از آن بخورم. و دیگر سنگین و ضرر داشتن آن اهمیت ندارد. مرکب چهارگانه معده را تقویت کرده، بلغم را قطع میکند و از ابتلا به لقوه پیشگیری مینماید.  (مکارم الاخلاق: ۱۸۷).

 

توجه کنید که منظور از نمک، نمک دریا میباشد. پیامبر ص، مرکب چهارگانه را قبل از غذا میل میکردند. و بعد از غذا مرکب چهارگانه را بدون نمک میل میکردند.

 

 

۲-میخک

۵ مثقال میخک را در شیشه ای خشک بریزید، درب شیشه را محکم بسته و به آن گل بمالید. سپس در معرض آفتاب قرار دهید. (در تابستان یک روز کامل و در زمستان دو روز کامل). میخک را خارج کرده و آن را نرم آسیاب نمایید. حالا باید میخک را با آب باران حل کنید.

 

درحالیکه بیمار به پشت خوابیده به آن طرف از صورت که دچار انحراف و لقوه شده این ضماد را بمالید. این درمان معجزه آسا عمل کرده. میخک، در طب اسلامی، بهترین درمان برای لقوه است به لطف خداوند.

 

 

۳-سکنجبین بعد از حجامت

روایتی از رساله ذهبیه: اگر شخص بخواهد در زمستان و سرما حجامت نماید، بعد از حجامت، سکنجبینی که با عسل درست شده است بنوشد. اگر این کار را انجام دهد، به اذن خداوند تبارک و تعالی از لقوه، پیسی و جذام در امان خواهد بود.(البحار۵۹ :۳۲۰)

 

 

۴-داروی جامع امام رضا ع

شخصی از امام رضا ع بخاطر بیماری لقوه در همسرش شکایت نمود. امام رضا ع به ایشان فرمودند: شما کجایید از داروی پدرم که همان داروی جامع امام رضا ع است؟! به اندازه یک گندم از داروی جامع را با آب مرزنجوش حل کن. و در بینی همسرت بریز. با ین درمان بهبود میابد به اذن خداوند تبارک و تعالی.(طب الائمه: ۸۹)

 

روش تهیه آب مرزنجوش:

مرزنجوش تازه را بهمراه گل و ساقه بگیرید. و با فشار دادن آب آن را خارج سازید. اگر به شکل خشک از مرزنجوش استفاده میکنید آن را با آب بجوشانید و بعد آن را صاف کنید.

(از آنجا که ام اس هم نوعی فلج است،این درمان برای ام اس هم جواب میدهد.) 

 

 

۵-سید الدویه یا مرکب ۱۰

 

 

۶-داروی مرکب ۷(شافیه)

داروی شافیه یا مرکب ۷ از سری محصولات گیاهی عطاری معصومین است این دارو برای بیماریهای سخت و کهنه بسیار نافع است داروی مرکب ۷ برای فلج صورت(لقوه) و نیز فلج بدن درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X