نان و اهمیت آن

نان، اصلی ترین وعده غذایی مردم بوده و پیشینه تاریخی کهن دارد. نان از خمیر آرد و نیز مقداری آب تهیه میشود و مراحل تهیه آن بسیار سخت میباشد از کاشت بذر گندم گرفته تا درو کردن گندمها، آرد نمودن آنها، تبدیل به خمیر و سپس پختن خمیرها و از اینرو  مردم برای نان بسیار ارزش قائل بوده و آن را فراتر از یک غذا میپندارند.

اهمیت نان از نظر پیامبر گرامی اسلام ص:

  • نان را ارج دهید و اکرام کنید. موجوداتی که ما بین عرش و خدا و زمین هستند، در تحقق نان کار کرده اند همچنین موجودات بسیاری از زمین نیز در به وجود آمدن نان نقش مهمی دارند مانند آب و هوا و خاک. ائمه (ع) نیز روی این مسئله تاکید کرده و میفرمایند: نان را ارج نهید.( الکافی ۶: ۳۰۲ ح ۲ )
  • اگر کسی تکه نانی روی زمین پیدا کند، و آن را بخورد، برای او ثواب و حسته محسوب میشود اگر این تکه نان را در جای کثیفی ببیند آن را بشوید سپس آنرا برداشته و بخورد برای او ۷۰ حسنه و ثواب نوشته میشود. (المحاسن : ۴۴۵ ح ۳۳۰، الکافی۶ : ۳۰۰، ح ۵، و المحاسن: ۴۴۵ ح ۳۲۸)
  • نان را با چاقو نبرید آن را با دست تکه و جدا نمایید این کار را انجام دهید و با اجانب مخالفت کنید.(الکافی ۶ : ۳۰۳ ح ۵ و المحاسن: ۵۸۵ ح ۸۰، الکافی ۶: ۳۰۴، ح ۱۳ و المحاسن: ۵۸۹ ح ۹۲)

توصیه هایی در باب نان

پیامبر گرامی اسلام ص: مبادا نان را بو کنید آنگونه که درندگان غذا را بو میکنند، زیرا نان مبارک است. خداوند باران آسمان را برای او میفرستد و گیاهان را روی زمین بخاطر نان می رویاند بوسیله همین نان، نماز خواندید و روزه گرفتید و به حج خانه خدا رفتید. ( الکافی۶: ۳۰۳، ح۶، و المحاسن: ۵۸۵ ح ۸۱)

 

پیامبر اسلام ص: زمانی که برایتان نان و گوشت می آورند، با نان شروع کرده و گرسنگی را با نان(جو) ببندید، گرسنگی و میل زائد را با نان مهار نمایید سپس گوشت بخورید.(الکافی ۶: ۳۰۳ ح ۷)

 

پیامبر اسلام ص: قرص نان را کوچک درست کنید زیرا با هر قرص نانی برکتی است.(الکافی ۶: ۳۰۳ ح ۸)

 

نان جو از گندم بهتر میباشد امام رضا ع میفرمایند: برتری نان جو بر نان گندم مانند برتری ما بر دیگر مردمان است. پیامبری نیست مگر اینکه برای کسی که جو میخورد دعا کرده و بر او مبارک کرده، وارد درون نمیشود مگر اینکه تمام بیماری های بدن را خارج کند. قوت پیامبران و غذای نیکان است. خداوند از اینکه قوت پیامبران را جزو غذای اشقیاء قرار دهد ابا دارد.(مکارم الأخلاق: ۱۵۴، الکافی ۶ : ۳۰۴ ح ۱)

 

 

نان برنجی

 امام صادق ع : به کسی که اسهال دارد، بعنوان غذا نان برنجی دهید، چیزی بهتر و مفیدتر از نان برنجی وارد بدن شخص مبتلا به اسهال نمیشود. معده را دباغی کرده و بیماری را از بدن خارج میسازد.(الکافی ۶: ۳۰۵ ح ۲)

 

نان خشک(که در تنور خشک میشود)، هضم کننده میباشد.

 

پیامبر گرامی اسلام ص فرمودند: به نان ارج دهید، به ایشان عرض میشود: ای پیامبر خدا، ارج نهادن به چه شکل است؟ فرمودند: هنگامی که سفره پهن میگردد و نان می آوردند، صبر نکنید تا چیز دیگری بیاید، شروع به خوردن نان کنید.(الکافی ۶: ۳۰۳ ح ۵)

 

 

از قرض دادن خمیر و نان پرهیز نکنید، زیرا  این منع کردن، سبب فقر میشود.(الفقیه ۳: ۲۶۹ ح ۳۹۷۳)

 

در طب اسلامی توصیه شده است که خمیر نان کاملا  ور آید چرا که برکت آن بیشتر میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

X